torsdag 30 april 2009

Baconbiffar och olivmajonnäs



Köttfärsbiffar med bacon:
Jag stekte ungefär 200 g bacon (eller baconsnitt, typ slarvigt skuren bacon, himla bra grej sen jag insett hur sjukt dyrt det är med vanlig bacon!), blandade sedan ner det i 400 g rå köttfärs tillsammans med två stora vitlöksklyftor, lite riven ost, frysta örter och salt och peppar. Stekte som biffar, det blev kanske 10 stycken. Goda och mättande.

0% kolhydrater
28% protein
71 % fett

Olivmajonnäsen:
Det är första gången jag gjort egen majonnäs! Receptet hittade jag här, "Vivica Lärns hummermajonnäs"och det var faktiskt inte särskilt svårt. Jag gjorde på 2 äggulor men det blev ändå himla mycket. Den är god att ha till men smakar egentligen lite för mycket oliv tycker jag.. men med citronen blir det bra!

0% kolhydrater
1% proteiner
98% fett

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar