torsdag 23 april 2009

Fläskkotlett med dubbelsvampsås

Nu har jag inte köpt mat, inte minsta lilla ägg ens, sen i måndags! Har ätit ur min frys, till exempel broccolisoppa, köttbullar, kyckling med bea och andra rätt tråkiga saker. Imorgon kommer studiebidraget och förmodligen aptiten.

Men "man tar vad man har" behöver inte alltid vara fel - som idag, gott:



Såhär gjorde jag:
Först la jag trattkantarellerna i blöt, eftersom den var torkad.. Jag har en privat leverantör som skämmer bort mig med riktig svamp. Idag hittade jag ett björklöv bland dem och kände: åh, riktig skog. Och så steker man fläskkotletten då, inte särskilt svårt, med lite salt och peppar. När det är klart lägger man dem åt sidan och steker champinjonerna (i mycket smör såklart!) och sen på med massor av grädde, häll av den uppblötta svampen och lägg i, och så soja, kalvfond och paprikakrydda. Så får det koka lite och så är det klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar