onsdag 15 april 2009

Pizza eller vad





Ja tanken var att det skulle bli tacopaj men detta är ju nästan pizza!

Såhär gjorde jag:

Botten
Är helt enkelt en omelett. Jag tog fem ägg, tre av dem hela och två av dem bara gulan. Jag vet inte om det är som jag har fått för mig bara, men jag tror gulan ska vara fetare och nyttigare, och vitan inte särskilt nyttig alls.. En skvätt grädde i det, som en vanlig omelett-skvätt, kanske en halv deciliter? Salt och peppar. Och sen bakplåtspapper i en rund form, och så i med smeten där i. 200 grader i ugnen, och nu glömde jag helt bort att ta tid på hur länge jag hade den inne men man märker ju det. Den ska vara luftig och börja spricka lite på toppen. Ta ut den ur ugnen, vält av den från pappret och låt den vänta på fyllningen.

Fyllningen
Jag gjorde dubbelt så mycket av fyllningen, så detta räcker till två bottnar! Jag blir mätt på en halv... Men det är ju bra grej att spara fyllningen i frysen, så är det knappt svårare än en micropizza att laga en annan gång.
Så, jag stekte en liten lök, en vitlöksklyfta, lite purjolök och 400 g köttfärs i smör. När det fått färg så hade jag i tre enorma skivade champinjoner och en hackad tomat. Kanske en deciliter grädde, en matsked tomatpuré och lite soja.. Salt och peppar, och sen det viktigaste, tacokryddningen! Jag gjorde egen efter att ha läst på tacomixkryddpåsarna i affären, jag hade chili, paprika, oregano och spiskummin. Spiskummin är hela hemligheten egentligen, jag tappade nästan i min kryddburk och det blev perfekt!
Sen får det koka lite, det ska inte vara så mycket vätska.

När man har en botten och en fyllning är det som ni kanske kan lista ut inte särskilt svårt. Lägg botten på en plåt eller form, på med fyllningen så mycket man vill ha, riv över ost. In i ugnen tills osten får lite färg. Säger då det, SÅÅÅ GOTT.

så som sammanfattning, en köplista:
ägg
grädde
köttfärs
lök
vitlök
purjolök
tomat
champinjon
tomatpuré
soja
chili
paprika
oregano
spiskummin
ost!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar