fredag 3 april 2009

Broccolisoppa



Ett problem för mig över huvud taget brukar vara tiden. Jag började skära grönsaker strax efter tolv, för att äta lunch men upptäckte att jag hade bråttom till skolan och efter skolan kände jag inte för att gå hem. Så inte förrän sex timmar senare kom jag hem och kokade min soppa!
Den sortens matvanor är väl inget att tala för egentligen, men det var först vid fyra jag kom på att jag faktiskt inte ätit något annat än frukost - och klarade mig bra ändå, det tackar jag LCHF för. Att man håller sig stabil liksom.

Så sen kom jag till slut hem och åt min lunch till middag. Broccolisoppa är verkligen gott, framför allt godare än man tror! Mmm nyttigt också.

Såhär gjorde jag:
Smör i en kastrull, hackar en lök och fräser lite. Skär ett broccolihuvud (?) i bitar, eftersom jag är lat lät jag dom vara ganska stora, det spelar ingen roll liksom. Häller i broccolibuketterna i kastrullen när löken börjar bli färdig, och häller på vatten så att det nästan täcker broccolin. Koka under lock ett tag, så att broccolin blir mjuk. Häll på kanske 2 dl grädde, och så salt och peppar, låt koka lite till. Sen är det bara att ta av det från plattan, stavmixa det till en slät soppa (men jag brukar lämna lite bitar).. om man vill kan man steka bacon att ha till och ett måste är: OST! massor av ost i den. Gott! Det blir ganska mycket, 4 portioner gjorde jag.

Det viktiga är alltså:
Broccoli
Lök
Grädde
Ost

1 kommentar:

  1. Lite sent svar kanske men... Den blev riktigt god! Tack för receptet! =)

    SvaraRadera