lördag 4 april 2009

Det här är LCHF

Vad är LCHF?
LCHF är low carb high fat, att minimera intaget av kolhydrater och istället få energin från fett! Konkret betyder det oftast att man utesluter socker, mjöl, gryn, osv. och väljer feta alternativ - som riktigt smör och den fetaste grädden. För många innebär LCHF också att välja riktiga råvaror framför halvfabrikat och tillsatser.

Hur fungerar LCHF?
Ja det blir alltid massa abstrakt snack om kroppen och teori och ensidig kost och farligt kolesterol och andra saker. Som jag förstått det handlar LCHF om att stabilisera blodsockernivån och det tycker jag känns vettigt. Man kan säga mycket om saken, jag säger bara: jag känner ju att det fungerar!

Vad ger LCHF för effekt?
Eeehh ja som ni kanske känner till så är det en metod för viktminskning. Skillnaden mot andra dieter är att man inte behöver låta bli att äta utan bara ändra vad man äter. Mätt och glad och under de första tre månaderna gick jag ner ungefär ett kilo i veckan. Men det allra bästa tycker jag är att jag kan kontrollera mina matvanor på ett helt annat sätt! Som ett resultat av att blodsockret stabiliseras (tror jag) får jag liksom inget sötsug längre, jag tycker inte ens om det mesta som typ godis eftersom jag vant mig av vid sockersmaken. På det sättet väldigt praktiskt, för även om jag skulle hatat mig själv för det här påståendet för ett år sen så: vem blir egentligen lyckligare av socker?

Så om jag vill börja?
Det finns massor av tips på internet om hur man kommer igång med LCHF. Här är till exempel LCHF-förespråkaren nr 1 Doktor Dahlqvists tips.

Jag blir lite trött av "du får äta" och "avstå från"-listorna, men det är ändå bra att läsa som grund. Titta på näringsinnehållet på det du köper i mataffären och prova, tänk efter. I början drog jag en gräns vid högst 10 kolhydrater per 100 gram men den gränsen har blivit mer och mer flytande. Jag tror när jag tänker efter att jag är mer tillåtande med grönsaker (där direktiven egentligen är: grönfärgade ovanjordsgrönsaker!) och lite försiktigare med mjölkprodukter (där det enda jag köper är vispgrädde med 40% fett och youghurt med 10% fett. Mjölk klarar jag mig bra utan..)

Det som är fint med LCHF tycker jag är att man ändå är ganska fri att prova sig fram själv. Visst, man ska undvika ganska mycket, typ: socker, mjöl, gryn, sånna självklara saker som finns i all vanlig mat. Men egentligen är det ingen som säger: ät så, ät inte så, för mig handlar det mer om att själv bli medveten om hur kroppen reagerar på maten jag äter. För det gör skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar