onsdag 1 april 2009

Fläskfilé med vitlök

Det här är så himla enkelt, ett recept som min mamma lärde mig när jag var typ? 12? och som jag återupplivade i minnet när jag hittade billig fläskfilé och köpte flera kilo.

En hel avlång fläskfile behöver man. Slå på ugnen på 200 grader. Blanda smör, kanske 50 g, eller 100 (man märker ju hur mycket som går i) med hackad vitlök och örter efter smak. Jag tog två vitlöksklyftor och massa frysta örtkryddor provencale. Skär en skåra längs med hela fläskfilén och fyll med smörblandningen. Ställ in i ugnen i 20-30 minuter, klart!

Jag gjorde en gräddsås till det också - kokade upp skyn med ganska mycket grädde och hade i lite soja. Och lite kalvfond som jag inte ens vet vad det är men har i mitt kylskåp. Typ koncentrerad kalv-smak? Haha... Gott blev det i alla fall.

Voila:


Ni ser stylingförsöket med körsbärstomaterna, inget ansiktslyft kanske - kött är väl alltid kött skulle jag säga. Sjuuuuuuukt gott och tre sjukt goda matlådor har jag kvar att stoppa i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar