onsdag 27 maj 2009

Anarchy in the Risotto!

Eller risotto utan vare sig ris eller buljong att koka det i, eller kort och gott stekt blomkål med svamp.

Det bästa med att inte ha nån aptit är att det inte spelar någon roll vad man äter, inga plötsliga cravings efter extravaganta köttstycken eller tjusiga såser. Man får helt enkelt vara praktisk -vad finns i kylskåpet, vad måste ätas upp innan det blir gammalt.. I mitt fall champinjoner och "riced" blomkål - hackad och kokad i micron.

Jag stekte lök och vitlök i smör, hade i blomkålen och stekte lite till. Eftersom min buljong var slut tog jag lite olika kryddor för att kompensera, typ salladskrydda och kardemumma. Det låter som en mystisk kombination men det var gott faktiskt! När det var klart tog jag av blomkålsriset från plattan och blandade i lite parmesan, lite vanlig ost och lite grädde. Jag stekte champinjonerna med några trattkantareller brevid, och när det var färdigt så blandade jag. Klart! Gott! inte så vackert.



P.S. Det var faktiskt så gott att jag bestämde mig för att laga en likadan portion att ta med mig i en låda till mitt jobb på länsstyrelsen imorgon. Och då är jag ändå ingen blomkålstjej, men det gör sig verkligen bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar