torsdag 21 maj 2009

Torsdag morgon

"Kvinnor som räknar points och håller på med GI-tabeller gör inte uppror. Dom hålls på plats både i tanken och i kroppen."

Jag vaknar och lyssnar på Kroppen som renoveringsobjekt i P1, fin frukostdiskussion från anorektiska modeller till andlighet.
Sen fortsätter jag med Kropp & Själ om "fettkriget", där Annika Dahlqvist predikar "Det är människorna! De vanliga människorna! Jag vill hjälpa dem!", hon pratar om en rörelse som "vi" och om motståndet mot "etablissemanget".

Egentligen vill jag skriva såhär: Kom igen, det är ändå bara mat. Det är bara matvanor.. Ändå är det så himla svårt för mat betyder kropp och kropp betyder min synliga plats i den mänskliga verkligheten. Min yta.

Min inställning är i alla fall den att jag vet vad som är bra för mig, och så långt jag lyckas gör jag det som är bra för mig. Det viktiga är att hålla sig till positiva handlingar, som i +, att vilja äta, att vilja träna och sånna saker. Visst måste det väl vara så att en hälsosam kropp kan göra uppror...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar